torsdag 5. januar 2012

Omsorg, styrke og kjærlighet


I en verden vi lever i dag finnes det veldig mange som har en stresset hverdag. Jeg som er i mammapermisjon med min andre sønn har mye tid til å tenke over all slags ting, hva jeg vil og hvordan jeg vil leve mitt liv med min mann og mine barn.
Jeg ser og hører venninner som stresser fra morgen til kveld, mens andre ser ut til å klare seg fint og puster litt lettere ut. Jeg forsøker å snappe opp hva de som puster ut gjør, uten å stresse. 
Gode rutiner er noe vi må øve på ;)
Vi har valgt å bo i leilighet istedenfor hus. Ikke bare av økonomiske grunner men vi velger å bruke tiden vår på å finne på noe sammen, vi slipper alt vedlikehold og jobb det er med et hus. Vi har valgt å bruke pengene våre på å reise litt istedenfor å bruke mye penger på større bolig. 
Jeg skal innrømme at jeg til tider ønsker oss litt større plass, men vi må prioritere hva som er mest viktig for oss. 
Som småbarnsmor til 2 gutter kan jeg nok få noen utfordringer når det gjelder tid og stress i fremtiden, men jeg skal ihvertfall forsøke å stoppe opp å tenke, at det å holde roen ofte er gull verdt. 





Vi leser aviser og nyheter på nettet om tragedier som skjer der ute. Mange av tragediene kunne vært spart. 
Man leser også hvor snevert syn enkelte mennesker har på enkelte ting og mangel på respekt for våre medmennesker. 
Mange går i troen om at det de mener og synes er det beste. De står på sitt uansett med skylapper for øynene.
Det er nok mye enklere å kommentere ting siden det ofte skjer via sms, facebook, twitter eller blogger. Vi ser ikke folk i øynene, og da er det liksom fritt frem.
Tenk om vi alle kunne ta oss 2 minutter før vi buset ut med kommentarer eller sladder om andre. 
Tenk om vi kunne stresse ned og ta oss 2 minutter for å oppmuntre en som har en dårlig dag, eller trenger en hjelpende hånd. Uansett hvor dårlig tid vi har så har vi alltid tid til å smile og være hyggelig.
Det er jo oftest sånn at man vil bli godt likt, selv om noen ikke virker å bry seg så gjør de nok det innerst inne. 
Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg!



Tenk om verden kunne være litt mere som det her :) 





Noen har det nok enklere enn andre.
Noen mener at andre får ting rett opp i hendene, og kansje mer enn det de fortjener.
Noen har foreldre som støtter dem økonomisk mere enn andre.
Noen har foreldre som har mere tid sammen med barna enn andre.
Noen barn får mere kjærlighet enn andre.
Noen har ikke foreldre i det hele tatt.
Noen sliter med sykdommer, fysisk eller psykiske lidelser.
Noen lever i rike land og andre i fattige land.

Dette er ikke noe vi mennesker velger selv. Men en ting vi kan velge selv er hvordan vi velger å leve utifra forholdene vi lever i.

Vi alle ønsker oss forskjellig ting av forskjellige verdier her i livet. Mange ønsker seg ikke ting i det hele tatt, men mest av alt kjærlighet og rettferdighet.
Jeg ønsker at barna mine skal lære seg at andre barn lever annerledes enn dem. Jeg syntes det er viktig at de skal lære seg å vise omsorg og respekt overfor andre. At man ikke alltid kan få det som man vil og det man peker på, men sette pris på det de har og hvor bra de har det.
Min jobb som mamma er å lære bort dette på en så god måte som mulig.  
Det er mulig jeg ikke klarer dette 100%. Ønsket mitt er i hvert fall å gjøre det jeg kan for at gutta skal vokse opp med omsorg, styrke og kjærlighet overfor våre medmennesker, og at de får masse glede tilbake.
Smil til verden og verden smiler til deg!

Det er bare å ta av seg hatten for denne mannen.
Du vil nok få et annet syn på deg selv etter å ha sett denne.




Merkelig nok....rett etter at jeg skrev dette innlegget så sjekket jeg facebook siden min, det første jeg leser der en av mine venner fra Australia skriver:
  "You know you're doing ok when a complete stranger does something really nice for you!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar