tirsdag 1. november 2011

Ja, til sunn livsstil


Man trenger vel ikke være noen professor for å si at dette her visste jeg ifra før. Sjekk testen for frokostblandinger barn bør få her:

http://www.klikk.no/foreldre/article709367.ece

Ja, barn bør få sunn frokostblanding og sønnen min på 2 år vet ikke hva honnykorn er engang. Han liker ikke så godt musli, da plukker han ut rosinene og ferdig. Cornflakes derimot liker han og jeg velger helst fullkornsvarianten.

For tiden syntes jeg personlig det er altfor mye fokusering på dette med lavkarbo og lavkarbodietter.
Lavkarbodietter er for folk som sliter med ekstrem overvekt og det er en fin jumpstart.
Men det står sjelden hvordan de skal fortsette dietten...... 
Lavkarbo derimot sier seg selv, spis ikke mere karbohydrater enn du klarer å forbrenne.
Er det så vanskelig å forstå da? 
Jeg tror de fleste vet dette, og jeg håper vi kan få se litt annet på matfronten når det gjelder sunne oppskrifter og ikke minst sunn livstil i fremtiden.
Lavkarbodietter er ingen sunn livstil i det lange løp når uttalelser som at trening ikke har noe som helst å si for å bli tynn, men hva du spiser.
Jeg for min del syntes ikke det å være syltynn er noe mål i seg selv, og fokuseringen blir helt feil.
Jeg tror også de fleste menn/gutter liker heller å se ei sunn og frisk jente/dame istedenfor ei som er syltynn og gusten i huden fordi hun ikke har nok energi.





Jeg legger dette litt på spissen, men det mye sannhet i det jeg sier. Ukeblader og aviser trekker frem mange artikler om lavkarbo for tiden som om dette skulle være en ny trend. 
Da håper jeg trenden forandrer seg straks til å leve et sunnere og gladere liv.
Spis frukt og grønt, spis kjøtt og fisk, spis brød, ris og pasta men velg fullkornsvarianten istedenfor hvitt.
Vær aktiv og ikke overspis. Da har du gjort mye av jobben, ingen hokus pokus der.
Jeg må ha en kosedag i uken og er vant med det siden jeg var liten. Nå for tiden tror jeg veldig mange barn har opptill flere kosedager i uken. Med det så tror jeg ikke foreldre gjør barna noe godt men heller en bjørnetjeneste i senere oppvekst og alder. Om man vil leve sunt så er det opptill hver enkelt hva folk vil gjøre med kroppen sin og hvordan man vil se ut, men barn må få dette fra oppveksten av.
Aktivitet er også noe vi foreldre må være flinke til å sette barna i gang med tidlig.
Å ha sunne vaner og hobbier istedenfor å sitte foran tv eller pc´n halve dagen. 
Internet spill ser jeg for meg en skummel greie. Jeg har sett altfor mange som er avhengige og blir sittende foran pc´n i timesvis, og ved hver minste anledning så går man på pc´n istedefor å være ute blandt venner.
Aktivitet er superviktig enten i form av sport eller andre hobbier.
Dette gjelder ikke bare barn, men også veldig mange voksne.
Jeg liker å trene å spise sunt men skeier ut litt i helger og litt på ferier. Andre liker f.eks. musikk og trenger ikke like mye karbohydrater for å få i seg energi.
Men ikke fortell meg at karbohydrater ikke er bra for deg, for karbo er energi og det må vi ha for å leve et godt normalt liv :)

En venn av meg siden 1995 heter Fredrik Paulun, en vel annerkjent næringsfysiolog i Sverige. Han har lovet meg et gjesteinnlegg på bloggen min i desember.
Jeg gleder meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar