fredag 9. september 2011

Hva får barna dine i matpakken?

Favoritt matpakken er brødskive med leverpostei, druer og havrekjeks :)

Frokosten starter ofte med, som han sier selv: jordbærsyltetøy på brødskiva med asjett :)
Syltetøy er vel det eneste han får av søtt pålegg og det eneste søte han kan spise utenom honning.
Og da er det greit at han får en halv brødskive med det og en halv med leverpostei til frokost.



Jeg lurer noen ganger på hva andre sender med barna sine i matpakken?
2 -åringen vår får servert brødmat 2 ganger i uken og varm mat 1 gang i uken i barnehagen.
De dagene sender vi bare med frukt, yoghurt (Soya Alpro) og noen ganger fruktsmoothie. De andre dagene prøver vi å variere matpakken så godt vi kan.
Vi legger også med litt gulrot noen ganger men den ligger alltid igjen. Jeg tenker...en dag må han spise det også ;)
Siden lillegutt har allergi mot egg og melk blir det veldig ofte brødskive med leverpostei og salami (1 type han kan spise).  Det hender vi sender med middagsrester som f.eks. fiskepinner, pølser i biter (Gilde God og Mager har melkefri pølser og kjøttboller), kjøttboller eller pannekaker.
Hvis de skal på langtur med hele barnehagen, hender det jeg sender med litt havrekjeks og saft i tillegg ;)
Knotten er fryktelig kresen og kansje det har noe med allergien å gjøre???...han kan ikke smake på alt han vil dessverre :(

Vi gir oss ikke og tvinger han aldri til å spise noe han ikke vil ha, men han må ha det på tallerken.
Pasta er vel noe alle barn liker tenkte jeg før, men det var først i sommer lillegutt begynte å spise pasta og ris. Poteter er helt NEI...ikke potetstappe engang.... Barn er rare og søte og det krever mye tålmodighet med barn og spising.
Jeg gir han helst naturris eller fullkornspasta og lar han bli vant til det, men det hender han får Byggmester Bob også. Det morsomme er når jeg begynte å gi han Byggmester Bob pasta, så syntes han synd på Bob og gråt sine bitre tårer. Det var slett ikke noe gøy å spise pasta...trikset vårt var spaghetti :)))
Det er jo kjempegøy å spise sammen med Pappa.
Det hender jeg legger med litt pasta ved siden av pølsene eller kjøttbollene i matpakken.
Kylling er heller ikke noe godt syntes han, men når jeg nå lager kyllingboller av kyllingkjøttdeig....det er kjempegodt! Da tenker jeg at det har jo ikke noe med smaken å gjøre men konsistensen på kyllingen ;)
Grønnsaker er helt uaktuellt ser det ut som :(
Har laget kjøttboller med moset grønnsaker i....nope..ikke godt.
Men det gjelder nok bare å fortsette som sagt og det at han må venne seg til å ha noe på tallerken selv om han ikke vil spise det.


Lillegutt elsker frukt :)
Kyllingkjøttdeig med pasta på Karius og Baktus tallerken :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar