tirsdag 30. august 2011

Fashion for kids

Vi Mamma´r er stort sett veldig opptatt av å kle på babyene og barna våre i tøffe og kule klær til gutta eller søte og fine til jentene.
Vi bruker mye penger og tid på klær til disse småtassene, inkludert meg selv.
Her er det kun hva vi har på bankkontoen som stopper oss.

Ikke alle mamma´r er har egen kleskolleksjon og like stor konto som Gwen Sefani, men det hadde hjulpet.


Et annet fashionikon på sin alder er Katie Holmes og Tom Cruise sin datter Suri.



Dette er min sønn og jeg elsker å kle han i kule klær, noe han syntes er gøy også. Jakken har han arvet av fetterne sine.
Mange kule hatter og halstørkler få´s kjøpt for en billig penge på H&M, samme med bukser og trøyer. Sko bruker vi derimot litt ekstra penger på pga. føttene trenger støtte og skal være gode å gå i.



Jeg skal innrømme at jeg noen ganger bare måååå kjøpe enkelte klesplagg til småtassene selv om det koster litt ekstra. Så lenge man har råd til det og ikke går over styr med kredittkort fordi man tror at barna trenger det, så er vel det helt ok. For at de mååå ha dyre klær gjør de jo så absolutt ikke...det er stort sett mødre som føler behovet for å kle opp disse små søte menneskene sine.
De trenger klær men det finnes masse fint både billig og dyrt, jeg kombinerer gjerne litt.
Vi har også ønsket oss endel klær til bursdagene eller til jul. Leker får de jo så mye av uansett, og vi har ihvertfall erfart at han leker kansje med 1 brøkdel av lekene sine. Gi han en feiekost, plastbokser og sleiver jeg har i skapet ifra før av....og han er superfornøyd med det.

Noen ganger er det Pappa som kler på barna og vi Mamma´r rynker på nesa og buser ut med fraser som f.eks: Kjære vene mann, skal han/hun ha på seg det der???? Herregud!!!
Fedre er ikke like nøye på fashion for baby´r som oss mødre bestandig, det er klær og det er noe som passer tenker de.
Vi tok imot et samlivskurs som man får via helsestasjon etter fødsel, absolutt verdt å få med seg.
Der fikk jeg et godt råd...Pappa som kler på barnet, han aner kansje ikke engang at det er en pysj han har tatt på fordi han tror det er en sparkebukse som vi fikk fra farmor. Alle vet i dag at sparkebukser er noe man ikke bruker noe særlig lenger. For det første er det veldig vanskelig å kle på for far og veldig upraktisk når man skal skifte bleie. Vi får det uansett av de som er vant til sparkebukser fra barna deres var små. De nekter jo selvfølgelig på at dette er vanskelig, men hvor mange fedre kledde på babyéne sine den gang?  Det er stort sett body og en liten bukse som gjelder. Da kan det faktisk hende at body´n er stripete i blått og hvitt mens buksen pappa´n tar på kansje ikke er blå men grønn istedenfor. Nei, det matcher ikke, men hva gjør vel det? Han har hjulpet til, han er sammen med baby´n, koser seg og fortjener ros. Jeg har nok opplevd det et par ganger men prøver å la være å si noe, og istedenfor å si noe bytter jeg heller bukse neste gang det trengs å skifte bleie. Etterhvert snapper pappa´n opp hva som matcher og ikke.
Jeg var i åpen barnehage med min eldste før han fikk barnehageplass og der var det også en Mamma med tvillingjenter. En dag var den ene av de kledd i kjole og den andre i jeans og genser. Det var nesten så Mamma´n unnskyldte seg fordi den ene ikke hadde på kjole sånn som hun andre....
Hun hadde fått hjelp av Pappa´n. Pappa ville at datteren skulle matche Pappa´n i dag hehe... Den eneste som reagerte på dette var Mamma´n selv og vi andre fortalte henne at hun var heldig som har en mann som stiller opp. Jeg sa til henne at det var fint for oss andre at de ikke var likt kledd for da kunne jeg faktisk se forskjell på de....hun smilte og var fornøyd :)
Hurra for Pappa som hjelper til, og det gjør vel ingenting om klærne ikke matcher bestandig.

1 kommentar:

  1. Hei Monica !!
    Dette var et flott innlegg, spesielt det siste halvdel. Og ikke minst med å bare la far gjør det han kan, så heller veilede litt underveis. Alle mødre burde lese dette. Du er flink til å se og være forståelsefull, virker som du og mannen din har funnet en utrolig fin rytme..

    SvarSlett