torsdag 1. november 2012

Halloween - Gresskar pai m/valnøtt topping



Vi laget i stand litt til Halloween i går med gresskar, gryte med dødningshoder
 og masse lys, og en gryte fyllt med masse godteri til barna som ringte på døren.


Siden vi har små barn på 1 og 3 år ble det spennende nok med litt forberedelser,
bare det å skjære ut gresskaret var veldig stas.
Mange skjærer bare ut den seige delen med kjærnene i
 og skjærer ut gresskaret til lykt med masse godt gresskarkjøtt i...
Etter å ha bodd i et land som bruker mye gresskar, så jubler jeg for å bruke selve kjøttet til forskjellige matretter og skjærer ut så mye jeg klarer.
Bare det å skjære gresskar i biter, legge bitene på ei bakeplate med bakepapir,
 hell på litt olivenolje og stek de møre i ovnen i ca.20-30min. 
Det er kjempegodt til viltkjøtt, annet rødt kjøtt eller til grillspyd.
Pynt med litt rosmarin!
Oppskriften på gresskarsuppe har jeg allerede lagt ut
 og den finner du øverst på bloggen ved å klikke på supper.

Ellers så lager jeg en god dessert pai :)



GRESSKAR PAI

Paibunn ( jeg kjøpte ferdig paibunn på rull)
men lag gjerne paibunn selv.

Ingredienser:

425g ferdig moset gresskarkjøtt
1 boks vikingmelk
2 egg
1 ts maplesirup
2 dl sukker
1/2 ts kanel
1/2 ts salt
1/4 ts ingefær
1/4 ts muskat

Valnøtt topping:
1 dl brunt sukker
1 dl hvetemel
1/2 ts kanel
3 ss smør
1 1/2 dl hakkede valnøtter

Slik gjør du:

Forvarm ovnen på 220 grader.

Kok alt gresskarkjøttet mørt i en kjele med vann.
 Hell av vannet, mos og klem ut mest mulig vann ut av mosen i en sil
 (få ut mest mulig vann).

Ha deretter i vikingmelk, egg,sukker, salt og krydder og bland godt.
Smør paibunnen med smør før du kler formen med paideig,
 fyll massen utover i paibunnen eller paibunnene.
(Bruk gjerne flere små former).


Sett paien i ovnen og stek på 220 grader i 15min.
Senk varmen til 175 grader og stek videre i 30 minutter.

Imellomtiden blander du brunt sukker, mel og kanel og blander inn smøret.
Til slutt blander du inn de hakkede nøttene.
 Smør på nøttetoppingen, putt paien tilbake i ovnen og stek videre i ca.10min.
La paien kjøle og servér med hva du måtte ønske av krem eller is.
Paien kan oppbevares i tett boks i kjøleskap over natten.


Det blir Halloween party for voksne på lørdag og forberedelsene er allerede i gang.
Jeg gleder meg som et barn hihi...




Monica



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar