søndag 14. oktober 2012

Gresskar suppe og lykt




Her om dagen fant jeg noen flotte gresskar hos grønnsakshandleren
og jeg måtte bare kjøpe et par stykker.
Jeg har lenge gått og drømt om å lage gresskarsuppe igjen, siden det er  6 år siden sist.
Jeg har faktisk ikke laget det siden jeg bodde i Australia,
da hadde jeg egne gresskar som vokste i grønnsakshagen :) 




Vi kaster ikke bort skallet siden det snart er Halloween,
 og Oliver fikk bestemme hvordan lykten skal se ut.
Han har sett mange bilder av disse lyktene før og de ser fryktelig skumle ut,
så vi måtte lage en som ser blid ut ;)




Husk å bruke en skarp kniv når du skjærer ut og skjær dypt inn i skallet.
Vi startet med det minste gresskaret i dag...
Ble han ikke fin?
Skrap ut alle kjerner, de kan du enten riste og spise som snack eller kast dem.
Deretter skraper du ut så mye av kjøttet som du klarer og bruker til gode oppskrifter.

 Husk å spraye skallet innvendig etterpå med blekespray,
 da mugner den ikke og kan brukes som lykt til Halloween :)




GRESSKARSUPPE:

Ca. 1 kilo gresskarkjøtt, finhakk 1 løk og 2-4 hvitløksfedd og ha i en stor kjele.
Kok dette opp med 1 liter vann og 1 buljongterning til alt er mørt.
Mos alt sammen med en stavmikser i kjelen, 
eller hell alt i en blender og mos til det ikke er klumpete.
Deretter har du alt i kjelen igjen og hell på en liten boks med kokosmelk.
Krydre med 1ts. cumin, 1ts. malt muskatnøtt
smak til med salt og pepper.
La dette få et oppkok.
Pynt med hakket purreløk/vårløk og evt. litt krem.
Servér med godt brød til!



Neste gang lager vi pai: 

MONICA


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar