mandag 2. april 2012

Fiskekaker u/egg og melk




Som mamma til et barn som er allergisk mot egg og melk, blir man ganske fortvilet over å gå i butikken enkelte ganger. Barnemat nummer 1 i Norge utenom kjøttkaker er fiskekaker eller fiskeboller. Absolutt alle fiskeboller i dette land inneholder melk eller mysepulver. Det samme gjelder fiskekaker, utenom en type som nesten er umulig å få kjøpt i matforretningene.
Mor må trå til selv...Jeg har forsøkt litt forskjellig, men disse liker alle i familien :)
Det har jo seg slik at en 3 åringer normalt sett ikke vil smake på noe som er nytt, det er bare sånn det er.
Konseptet mitt er å lage mat som ser mest mulig likt ut i liten størrelse. Å lage figurer eller skjære opp maten for å lage ansikter, bil, tog osv. fungerer absolutt ikke for vår gutt. Så lenge maten ser lik ut som kjøttkakene jeg lager, ja...da kan vi til nød smake. Og det tar gjerne et kvarter for å oppmuntre han til å få han til å smake, minst. Vil han ikke ha det, så får han det til neste måltid. Vi serverer aldri noe annet istedenfor. Det funker for oss å gjøre det på denne måten, og vi kan anbefale alle andre det samme. Barn dør jo ikke av sult fordi de ikke vil spise der og da. De spiser til slutt :)
Jeg er opptatt av å få barna mine til å spise sunn og næringsrik mat, og jeg putter mer enn gjerne litt grønnsaker i kjøttkaker og fiskekaker. Å kutte grønnsakene opp i biter fungerer dårlig hehe...ja, de ser jo disse små bitene. Jeg finriver alle grønnsaker på rivjern før jeg blander det i farsen.
Håper dette kan være til hjelp for noen andre :)
Det er det som er målet mitt med alle disse oppskriftene.


Oppskriften gir ca. 10 små fiskekaker

Ingredienser:
2 fiskefilé (jeg bruker torsk)
1 fedd med hvitløk
2 ss rapsolje
2 ss havre/rismelk
1/2 revet potet
1/2 revet gulrot
seltin og pepper
Brødsmuler/ griljermel

Fremgangsmåte:
Skjær fisken i biter, ha i grønnsakene sammen med resten av ingrediensene i en blender og kjør til det blir en fast og fin farse. Bruk en teskje for å lage små boller eller kaker.
Dypp gjerne skjeen i et glass med vann så farsen ikke fester seg så lett i hendene. Legg kakene på et fat med brødsmuler eller griljermel og vend. Stek i olje på sterk varme ca. 1 minutt på hver side.






Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar