torsdag 10. november 2011

Laksa suppe


Denne suppen har jeg ikke fått noen andre steder enn i Australia når jeg bodde der. Suppen er opprinnelig fra Thailand. Den har jeg savnet mye og syntes det var på tide å lage den selv her i Norge. Jeg har forsøkt karri supper med samme oppskrift, bare byttet ut laksa pasten med karri paste (Bare husk at karripaste er mye sterkere og hottere enn laksa pasten, så ikke vær fullt så raus med den. Ta i litt og litt og smak til). Laksa suppe har mye smak men den er ikke fullt så hot som karri suppe. Det tar ca. 20 minutter å lage og er supersunn :)


Ta turen til asia shoppen eller utenlands forretninger.
Mye godt å finne der, matvarer du ellers ikke får kjøpt i vanlig butikker.
Billigere er det også ;)
           

                                                            MED ELLER UTEN KYLLING



Ingredienser:

1 kyllingfilèt
(til vegetarianere, dropp kyllingen. Suppen er like god uten) Bruk evt. Tofu istedenfor
Babyspinat
1 Paprika (kan byttes ut med sukkererter som også veldig godt)
Bønnespirer
5 dl kylling buljong
1 boks 400ml.kokos melk
100 gr. Laksa paste
100gr. Vermicelli risnudler
1 ts. sukker
Lime



 Fremgangsmåte:


Finn frem en wokgryte eller en kjele, selv foretrekker jeg wok.
Bland buljongen og kok opp, hell i kokosmelken og kok opp. Ha så i sukker og Laksa pasten, rør pasten forsiktig til den er blandet ut. Kutt kylling filét i biter og ha i gryta.
Ha deretter i vermicelli, paprika, bønnespirer og babyspinat og kok til dette er mørt, ca. 10min.
Server med 1 båt med lime.







1 kommentar: