onsdag 16. november 2011

Egg og melke allergi


                                                                     


Min eldste sønn lider av mat allergi som egge og melkeprodukter. Det tok en stund før vi ble kjent med dette og har måttet prøve oss frem, og feilet mye. I tillegg til allergieproblemet er min sønn ekstremt kresen :/ Om dette er en sammenheng med allergien er vanskelig å si, det gjenstår vel bare å finne ut med tiden....men i bunn og grunn er det ganske så uvesentlig for vår del.
Det aller viktigste er at knotten får i seg næringsrik mat som inneholder vitaminer og mineraler som kroppen har behov for. 
I tillegg har jeg funnet ut, at det gjelder å ikke være helt besatt av dette... men kunne kose seg og variere kostholdet litt også ;)
Som f.eks. Pannekaker (se oppskrift under pages) som kansje ikke er så veldig næringsrikt, men  barn elsker pannekaker. Lag pannekakene litt grovere ved å bytte ut halvparten av hvetemelet med sammalt mel. Blåbær syltetøy er kansje det sunneste syltetøyet man kan spise, inneholder mye antioxidanter.
Vi plukker endel bær selv, fryser ned og lager syltetøy, noe som både smaker bedre og er veldig sunt (bortsett fra endel sukker, men det tåler vi ;)
Gilde Go´og Mager har virkelig blitt en stor hit her i huset :) De fleste produktene der inneholder verken egg eller melk.
Jeg må mange ganger lage endel av maten selv, men det syntes jeg bare er både gøy og hyggelig.
I mange av oppskriftene jeg bruker, bytter jeg ut melkeproduktene med enten ris/havre eller soyamelk.
Istedenfor egg bruker jeg egg replacer og/eller natron eller bakepulver.

Les bruksannvisningen nøye. Den er helt helt super til matlaging og baking :)

Her gjelder det kun å prøve seg frem. Jeg har feilet mange ganger, tro meg!!!
Derfor var det i utgangspunktet jeg ville starte med blogging, for å dele oppskrifter med dere :)
Håper dere vil kunne dra nytte av noen av oppskriftene mine og har du spørsmål....så fyr løs!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar