søndag 21. august 2011

Pannekaker uten egg og melk



Min eldste sønn har egg og melkeallergi og jeg prøver ut det meste som er av oppskrifter.
Jeg finner endel oppskrifter via nettet, bøker og prøver ut selv.
Med en liten gutt 2 år som er svært så kresen i matveien som 2 -åringer flest tror jeg, må man være veldig tålmodig og kreativ når det gjelder å prøve ut ny mat.
Bøtteknotten min vil aller helst spise bare kjøttprodukter og da er favorittene kjøttboller og pølser.
Fiskepinner er også noe han begynte å spise sånn helt uten videre :)
(Vil komme med oppskrifter på kjøttboller og fiskepinner senere.)


For ikke å nevne slageren blant både voksne og barn: Pannekaker med blåbærsyltetøy :)))
Kan man lage pannekaker uten egg og melk da? Og smaker det noe godt? tenkte jeg...
Det var det jo bare en ting å gjøre, finne frem bollen, vispen og sette igang å prøve.


      


                                    




 Oppskrift


 2ts. eggerstatning (Egg replacer står det på boksen og fåes kjøpt i enkelte matvarebutikker i hyllen med matvarer for allergener.)
 1ts. salt
 1ts bakepulver
 7 dl rismelk,soyamelk eller havremelk
 ca. 1/2 liter hvetemel (Her bruker jeg som oftest halvparten hvetemel og halvparten sammalt.           Pannekakene blir faktisk bedre med litt sammalt mel, mye sunnere og mettende.)
 Margarin uten melk eller solsikkeolje til steking
Stekes i panne (jeg foretrekker jernpanne med stålspade)
Stek små pannekaker til barna så det blir lettere å håndtere selv. (Som kjent vil de jo gjøre alt selv)












Det smaker ekstra godt når man har vært med å plukke blåbær selv, veldig stas!
Jeg fryser ned blåbær vi har plukket og tar frem etterhvert og rører syltetøy. 
Finnes ikke bedre :) NAM NAM!!!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar